STOP 6: Se dig for, når du handler

Når du har arbejdet med Stop 6, ved du, hvilken betydning supermarkedets placering af varer har for dine indkøb, og du har haft mulighed for at overveje, hvordan du skal undgå at købe mere, end du har planlagt.


Da Laura har besluttet sig for at lave sine pandekager selv, skal hun nu vælge, hvilket mel hun skal købe. Hun står og kigger på hylden med mel - der er så meget forskelligt at vælge imellem. Noget er dyrt, og noget er billigt. Der er almindeligt hvidt mel, og der er fuldkornsmel. Noget er økologisk, og så er der noget nederst på hylden, som ser lidt kedeligt ud på indpakningen.


Før I går i gang med at løse opgaven til Stop 6, skal I drøfte i gruppen, hvilken betydning den måde, supermarkedet er indrettet på, har for, hvor meget I putter i indkøbskurven?


   
 

Kig på billedet ovenfor. Drøft, hvordan reolens indretning påvirker jer, når I skal handle.


I skal nu lave et mindmap over grundene til, at I køber flere varer end planlagt. Når I har lavet jeres mindmap, skal I markere de grunde, som I mener, hænger sammen med måden, et supermarked kan være indrettet på.




Supermarkederne vil for det meste forsøge at få jer til at købe så meget som muligt og påvirke jer til at købe bestemte varer. Disse varer er ikke nødvendigvis de sundeste eller de billigste. Supermarkederne placerer for eksempel de specielle og ofte lidt dyrere varer lige i øjenhøjde, så det er dem, I først lægger mærke til. Det handler derfor om at være vågen og tænke sig om på turen gennem supermarkedet. Klik på videoen herunder, og se, hvordan jeres supermarked er indrettet, så I køber mest muligt.