Opgaver til Case 1 - Nikolaj

Stop 1: Opgave

I skal nu hjælpe Nikolaj med at lave en indkøbseddel. Hvad skal han købe, nu hvor I ved, hvad han har derhjemme? Tænk over, hvilke afdelinger han skal besøge for at finde det, han skal bruge til sin lasagne. Det gør det let for ham at finde tingene. 

Drøft til sidst i gruppen, hvad I vil gøre, næste gang I skal ud og handle. Hvordan vil I planlægge jeres indkøb? 


Hjælp til svaret

Nikolaj skal bruge følgende:

  • 400 g oksekød, hakket 10-12 % fedt
  • 1 løg
  • 1 gulerod
  • 2 ds hakkede tomater
  • 2 dl letmælk
  • 5 dl mornaysauce
  • 9 lasagneplader (almindelige eller fuldkorn)
  • 1 spsk olie
  • 1 tsk paprika
  • 100 g revet ost
  • Salt og peber

I køleskabet er der mælk, og han har olie. Hvis han plejer at lave mad, må man forvente, at han også har salt og peber. 

De øvrige ingredienser skal købes. 


Anbefalinger vedr. indkøbsseddel
  • Inden du skal handle, er det en god idé at planlægge, hvad du skal have at spise indtil næste indkøb. 
  • Det er en god idé at tjekke, hvad du har i forvejen. Sådan undgår du at købe noget, som så ikke bliver brugt. 
  • Skriv en indkøbsseddel, og prøv at lade være med at købe mere, end der står på sedlen. 
  • Skriv gerne varerne op i den rækkefølge, som du finder dem i butikken. Dermed kan du både spare tid og undgå at blive fristet.

Stop 2: Opgave

Herunder finder I ingredienslisten for både den færdiglavede og den hjemmelavede lasagne.

Se på listerne og kom med et bud på, hvilken lasagne der indeholder flest grøntsager. Hvilken anbefaling vil I give Nikolaj? Synes I, at han skal lave lasagnen selv, eller skal han købe den færdiglavede? Begrund jeres svar ud fra de to ingredienslister herunder:

Ingredienser til hjemmelavet lasagne:  Ingrediensliste for færdiglavet lasagne: 
  • 400 g oksekød, hakket 10-12 % fedt
  • 1 løg
  • 1 gulerod
  • 2 dåser hakkede tomater
  • 2 dl letmælk
  • 5 dl mornaysauce
  • 9 lasagneplader (almindelige eller fuldkorn)
  • 1 spsk olie
  • 1 tsk paprika
  • 100 g ost
  • Salt og peber
 


 

Hjælp til svaret

Den hjemmelavede lasagne indeholder:  Den købte lasagne indeholder følgende grøntsager: 
  • 1 løg
  • 1 gulerod
  • 2 ds flåede tomater (ca. 800 g)

  • 5 % tomater (ca. 42,5 g)
  • Løg (mindre end 42,5 g)

Den hjemmelavede lasagne indeholder således flest grøntsager og kan i øvrigt let suppleres med flere, hvis man ønsker det.

Som udgangspunkt er det en fordel at lave sin mad selv, fordi:

  • det oftest vil være billigst
  • man kan selv bestemme, hvad der kommer i maden. Fx kan man i dette tilfælde supplere med flere grøntsager, og man kan undgå kunstige tilsætningsstoffer.


Stop 3: Opgave

I den enkelte butik er der ofte mange varianter af den samme vare, og derfor skal I træffe et aktivt valg, også når I køber helt almindelige dagligvarer.

   
 

Forskellige mærker på varerne kan guide jer til at træffe et valg. Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket er gode at gå efter, hvis I ønsker at spise sundt. 

I skal nu hjælpe Nikolaj med at vælge lasagneplader. Diskutér i gruppen, hvad der betyder mest for jeres valg. Er det sundhed? Miljø? Økonomi? Økologi? Eller andre ting? 
 

Hjælp til svaret
Denne opgave kan der ikke gives noget entydigt svar på, da den primært handler om elevernes egne holdninger. Men det er rigtig godt, hvis eleverne kommer godt omkring de forskellige ting, der påvirker dem, når de skal vælge, og også anerkender, at de lader sig påvirke.


Stop 4: Opgave

Nogle produkter kan I købe i mange forskellige varianter. Det kan være svært at overskue, hvilket produkt der er billigst, og hvilket produkt der har den kvalitet, som I ønsker at købe. Et eksempel på et produkt, der findes i forskellige varianter er flåede tomater. 

I skal nu kigge på prisskiltene herunder og finde ud af, hvilken type hakkede tomater der er billigst, og hvilken type der er dyrest. 

Undersøg, om der er sammenhæng mellem den mængde, I køber, og prisen – altså er det billigere at købe en karton (500 g) frem for en dåse (400 g)? 

Tænk over, om der kan være en forskel i kvaliteten af produktet, der er årsag til prisforskellen. Hvilke forskelle tror I, der er på de forskellige typer hakkede tomater?

 
 
 
 
 
 


Hvis det var jer, der var ude at handle, og der var mængderabat på hakkede tomater: ”Køb 3, betal for 2”, ville I så købe tre, eller ville I kun købe én? I hvilke situationer giver det mening at købe med mængderabat, og i hvilke situationer giver det ikke mening?



Hjælp til svaret

Det er en god idé at se på kiloprisen på varen, her markeret med fed: 

500 g, 11,95 (kg: 23,90). Ved storkøb: 1500 g, 29.95 (kg: 19,96)
400 g, 9,95 (kg: 24,88)
400 g, 7,95 (kg: 19,88)
400 g, 5,95 (kg: 14,88)
400 g, 10,95 (kg: 27,38)

Som det fremgår, varierer prisen rigtig meget. Da der i alle tilfælde er tale om hakkede tomater, er det ikke muligt at sige, om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, da det vil kræve en nærmere undersøgelse af de forskellige typer. Men det er en god idé at drøfte, om prisen fx hænger sammen med:

  • om varen er økologisk
  • om varen er bearbejdet på en bestemt måde
  • om varen – i dette tilfælde – indeholder andet end tomater
  • om der er tale om et kendt mærke, et discountmærke eller butikkens eget mærke.

Stop 5: Opgave

Se på Nikolajs opskrift på lasagne:

   
 

  • 400 g oksekød, hakket 10-12 % fedt 
  • 1 løg
  • 1 gulerod
  • 2 dåse hakkede tomater
  • 2 dl letmælk
  • 5 dl mornaysauce
  • 9 lasagneplader
  • 2 spsk olie
  • 1 tsk paprika
  • 100 g ost
  • Salt og peber

I skal nu ændre opskriften, så den bliver sundere, ved at der tilsættes flere grøntsager. Kom med forslag til, hvilke grøntsager der kan bruges i lasagnen. Tænk over, om grøntsagerne er i sæson.


Hjælp til svaret

Der er mange muligheder for at gøre lasagnen sundere ved at tilføje grøntsager. Det følgende er bare nogle få forslag.

Man kan tilsætte grøntsager, som næsten ”falder i” med kødsovsen og dermed ikke fremstår som grøntsager. Det kan fx være:

  • revet squash
  • finthakket aubergine
  • revne gulerødder
  • revet spidskål.

Man kan også tilsætte grøntsager i større stykker, som beholder deres form under tilberedningen. Det kan fx være: 

  • gulerødder i tern
  • broccoli i buketter
  • peberfrugt i tern
  • porrer i skiver
  • champignon i skiver.

Det er en god idé at vælge frugter og grøntsager, der er i sæson. Her er kvaliteten af råvarerne oftest bedst, både når det gælder smag og indhold af vitaminer og mineraler. Man kan desuden ofte spare penge, når man køber de råvarer, der er i sæson.


Stop 6: Opgave

   
 

Kig på billedet ovenfor. Drøft, hvordan reolens indretning påvirker jer, når I skal handle.

I skal nu lave et mindmap over grundene til, hvorfor I køber flere varer end planlagt. Når I har lavet jeres mindmap, skal I markere de grunde, som I mener, hænger sammen med måden, et supermarked kan være indrettet på.


Hjælp til svaret

I første del af opgaven skal eleverne gerne komme ind på, at varerne kan være opstillet meget bevidst på hylderne. Supermarkederne placerer fx de varer, som de gerne vil have, at vi lægger mærke til og køber, i øjenhøjde. Det vil oftest være lidt dyrere varianter eller specialvarer. Discountvarer står ofte allernederst, så man skal ”anstrenge” sig for at få øje på dem. 

Når eleverne udfylder et mindmap med grunde til, at vi køber for meget, kan det fx omfatte:

  • At vi ikke har lavet indkøbsseddel, og derfor lettere lader os friste.
  • At vi køber ind, når vi er sultne.
  • At vi har taget en vogn eller en kurv på hjul i stedet for en kurv, der skal bæres.
  • At supermarkedet anvender store vogne.
  • At ”fristende” varer (slik, kager) er placeret, så man næsten støder ind i dem på sin vej igennem supermarkedet.
  • At supermarkedet er indrettet, så man nærmest skal igennem hele butikken for at købe fx en liter mælk og en pakke køkkenrulle.
  • At slik og ”småting” er placeret ved kassen, hvor man har god tid til at lade sig friste.
  • At der er gule ”tilbudsmærker” - også på varer, som reelt ikke er på tilbud.
  • At supermarkedet bruger udtryk som ”spot-tilbud”, ”kun kort tid” osv., som får os til at handle hurtigt, uden at tænke os om. 



Opgaver til Case 2 - Laura

Stop 1: Opgave

I skal nu hjælpe Laura med at skrive en indkøbsliste. Hvad mangler hun til sin brunch?

I kan gøre det lettere for Laura at finde tingene på indkøbslisten, hvis I tænker over, hvilke afdelinger hun skal i for at finde det, hun skal bruge.


Hjælp til svaret

Ud fra Lauras planer om indholdet i brunchen er der behov for at købe:

  • boller
  • pålæg (har lidt pølse)
  • ost
  • æg (har æg)
  • evt. bacon
  • frugt
  • juice
  • te (har formentlig)
  • smoothie.

  • Ingredienser til pandekager:

    • 200 g hvedemel
    • 25 g sukker (har måske?)
    • 1 tsk bagepulver
    • 1 tsk vaniljesukker
    • 1 knsp salt (har sikkert)
    • 5 dl mælk (har noget, vi ved ikke hvor meget)
    • 50 g smør (til stegning)

    Eleverne skal gerne komme med konkrete forslag til pålæg, type af ost, typer af frugt og indhold i smoothie.

    Anbefaling vedr. indkøbsseddel:

    • Inden du skal handle, er det en god idé at planlægge, hvad du skal have at spise indtil næste indkøb. 
    • Det er en god idé at tjekke, hvad du har i forvejen. Sådan undgår du at købe noget, som så ikke bliver brugt. 
    • Skriv en indkøbsseddel, og prøv at lade være med at købe mere, end der står på sedlen. 
    • Skriv gerne varerne op i den rækkefølge, som du finder dem i butikken. Dermed kan du både spare tid og undgå at blive fristet.

    Stop 2: Opgave

    Herunder finder I ingredienslisten for både de færdiglavede og de hjemmelavede pandekager. 

    Hvilke fordele og ulemper er der ved at lave pandekagerne selv? 

    Ingredienser til hjemmelavede pandekager:  Ingrediensliste for færdiglavede pandekager: 
    • 200 g hvedemel
    • 25 g sukker
    • 1 tsk bagepulver
    • 1 tsk vaniljesukker
    • 1 knsp salt
    • 5 dl mælk
    • 50 g smør (til stegning)
     


    Hjælp til svaret

    Som udgangspunkt er det en fordel at lave sin mad selv, fordi:

    • det oftest vil være billigst
    • man kan selv bestemme, hvad der kommer i maden. Fx kan man i dette tilfælde undgå at bruge æg, og man kan fx undgå kunstige tilsætningsstoffer.

    Stop 3: Opgave

    I den enkelte butik er der ofte mange varianter af den samme vare, og derfor skal I træffe et aktivt valg, også når I køber helt almindelige dagligvarer.


       
     

    Forskellige mærker på varer kan guide jer til at træffe et valg. Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket er gode at gå efter, hvis I ønsker at spise sundt. 

    I skal nu hjælpe Laura med at vælge boller til hendes brunch. Diskutér i gruppen, hvad der betyder mest for jeres valg. Er det sundhed? Miljø? Økonomi? Økologi? Eller andre ting?



    Hjælp til svaret

    Denne opgave kan der ikke gives noget entydigt svar på, da den primært handler om elevernes egne holdninger. Men det er rigtig godt, hvis eleverne kommer godt omkring de forskellige ting, der påvirker dem, når de skal vælge, og også anerkender, at de lader sig påvirke.


    Stop 4: Opgave

    Nogle produkter kan I købe i mange forskellige varianter. Det kan være svært at overskue, hvilket produkt der er billigst, og hvilket produkt der har den kvalitet, I ønsker at købe. Et eksempel på et produkt, der findes i forskellige varianter, er jordbærmarmelade.

    I skal nu kigge på prisskiltene herunder og finde ud af, hvilken type jordbærmarmelade der er billigst, og hvilken der er dyrest.

    Undersøg, om der er sammenhæng mellem den mængde, I køber, og prisen.


    Tænk over, om det kan være en forskel i kvaliteten af produktet, der er årsag til prisforskellen. Hvilke forskelle tror I, der er på de forskellige jordbærmarmelader?


     
     
     
     
     
     

    Hvis det var jer, der var ude at handle, og der var mængderabat på jordbærmarmelade: ”Køb 3, betal for 2”, ville I så købe tre, eller ville I kun købe én? I hvilke situationer giver det mening at købe med mængderabat, og i hvilke situationer giver det ikke mening?


    Hjælp til svaret

    Det er en god idé at se på kiloprisen på varen, her markeret med fed: 

    400 g, 9,95 (kg: 24,88)
    435 g, 23,95 (kg. 55,06)
    275 g, 13,95 (kg: 50,73)
    310 g, 17,75 (kg: 57,26)
    350 g, 23,00 (kg. 65,71

    Som det fremgår, varierer prisen rigtig meget. Da der i alle tilfælde er tale om jordbærmarmelade, er det ikke muligt at sige, om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, da det vil kræve en nærmere undersøgelse af de forskellige typer. Men det er en god idé at drøfte, om prisen fx hænger sammen med:

    • om varen er økologisk
    • om varen er bearbejdet på en bestemt måde
    • om varen - i dette tilfælde - indeholder andet end jordbær
    • hvor meget jordbær der er i varen
    • om der er tale om et kendt mærke, et discountmærke eller butikkens eget mærke.

    Stop 5: Opgave

    Laura står i frugt- og grøntafdelingen og kigger på bær, som hun vil bruge i smoothies. Det er september måned, og hun kigger på brombær og jordbær. Brombærene er i sæson, men det er jordbærene ikke. Hvilke skal hun vælge?

    Alle smoothies indeholder frugt, men der kan også tilsættes mange andre råvarer, der kan give et hav af smagsvarianter og gøre smoothien mere nærende og mættende. Det kan fx være:

    • Havregryn, som gør smoothien mere mættende og giver en tykkere konsistens.
    • Mandler eller nødder, som tilfører sunde fedtstoffer. 
    • Kakaopulver, som giver en dejlig smag sammen med fx banan.
    • Skyr, som tilfører protein.
    • Spinat, som giver en flot grøn farve og bidrager med forskellige vitaminer og mineraler. 


    I skal nu være kreative og lave opskriften på jeres egen yndlingssmoothie. Hvilke frugter og bær kan I lide, og hvordan tror I, de passer godt sammen smagsmæssigt? Tænk over, hvilke frugter og bær der er i sæson. Hvilke andre råvarer kan I bruge i jeres smoothie? Er det nødvendigt at tilsætte sukker?


    Hjælp til svaret

    Der kan ikke gives noget præcist svar på denne opgave, da eleverne skal være kreative og selv komme med forslag. De skal dog gerne som en del af opgavebesvarelsen komme ind på fordelene ved at anvende varer, som er i sæson.

    Det er en god idé at vælge frugter og grøntsager, der er i sæson. Her er kvaliteten af råvarerne oftest bedst, både når det gælder smag og indhold af vitaminer og mineraler. Man kan desuden ofte spare penge, når man køber de råvarer, der er i sæson.


    Stop 6: Opgave

     
     
     

    Kig på billedet ovenfor. Drøft, hvordan reolens indretning påvirker jer, når I skal handle.


    I skal nu lave et mindmap over grundene til, hvorfor I køber flere varer end planlagt. Når I har lavet jeres mindmap, skal I markere de grunde, som I mener, hænger sammen med måden, et supermarked kan være indrettet på.


    Hjælp til svaret
    I første del af opgaven skal eleverne gerne komme ind på, at varerne kan være opstillet meget bevidst på hylderne. Supermarkederne placerer de varer, som de gerne vil have, at vi lægger mærke til og køber, i øjenhøjde. Det vil oftest være lidt dyrere varianter eller specialvarer. Discountvarer står ofte allernederst, så man skal ”anstrenge” sig for at få øje på dem.

    Når eleverne udfylder et mindmap med grunde til, at vi køber for meget, kan det fx omfatte:
    • At vi ikke har lavet indkøbsseddel og derfor lettere lader os friste.
    • At vi køber ind, når vi er sultne.
    • At vi har taget en vogn eller en kurv på hjul i stedet for en kurv, der skal bæres.
    • At supermarkedet anvender store vogne.
    • At ”fristende” varer (slik, kager) er placeret, så man næsten støder ind i dem på sin vej igennem supermarkedet.
    • At supermarkedet er indrettet, så man nærmest skal igennem hele butikken for at købe fx en liter mælk og en pakke køkkenrulle.
    • At slik og ”småting” er placeret ved kassen, hvor man har god tid til at lade sig friste.
    • At der er gule ”tilbudsmærker” - også på varer, som reelt ikke er på tilbud
    • At supermarkedet bruger udtryk som ”spot-tilbud”, ”kun kort tid” osv., som får os til at handle hurtigt, uden at tænke os om.